7 καθημερινές συμβουλές για υγιείς αρθρώσεις

73

Οι πόνοι στις αρθρώσεις αποτελούν καθημερινό πρόβλημα για μεγάλο αριθμό Ελλήνων και Ελληνίδων, ενώ ο πόνος στο ένα ή και στα δύο γόνατα, στους ώμους ή στην πλάτη, αποτελεί κοινό σύμπτωμα που απασχολεί 1 στους 5 ανθρώπους άνω των 18 ετών και 50 εκατομμύρια ενηλίκων παγκοσμίως.

Οι πόνοι των αρθρώσεων (η κατάσταση που περιγράφεται με τον όρο αρθρίτιδα*) φαίνεται να έχουν άμεση σχέση με την ηλικία και τον τρόπο ζωής μας, που χαρακτηρίζεται από έλλειψη κίνησης, κακή στάση και παχυσαρκία.

Το γυναικείο φύλο και η ηλικία 50 ετών και πάνω αποτελούν παράγοντες κινδύνου για την οστεοαρθρίτιδα του γόνατος, του ισχίου και των χεριών, ενώ η παχυσαρκία για την οστεοαρθρίτιδα του γόνατος και του ισχίου, σύμφωνα με πανελλήνια επιδημιολογική έρευνα, που πραγματοποίησε το Ελληνικό Ίδρυμα Ρευματολογικών Ερευνών.

Για να απελευθερώσεις τις αρθρώσεις σου, κάνε 7 απλές αλλαγές στην καθημερινότητά σου:

1. Για υγιείς αρθρώσεις μη σηκώνεις βαριά αντικείμενα:

Μια εξάδα εμφιαλωμένα νερά, μια σακούλα με πέντε κιλά πατάτες από το σούπερ μάρκετ είναι βάρος που θα έπρεπε να σύρεις  με ένα καροτσάκι για τα ψώνια μέχρι το ταμείο, παρά να τα σηκώνεις και να τα μεταφέρεις σε κάθε διάδρομο.

Γενικά, αν υποφέρεις από πόνο στις αρθρώσεις, φρόντισε να μην σηκώνεις γενικά μεγάλο βάρος, μιας και η πίεση που ασκείται στις αρθρώσεις που είναι ήδη καταπονημένες, είναι μεγαλύτερη, όπως τονίζει και η Jane McCabe, θεραπεύτρια στο κέντρο φροντίδας Laguna Hills της Καλιφόρνια.

Ταυτόχρονα, οργάνωσε τα ντουλάπια και τα συρτάρια σου με τέτοιο τρόπο, ώστε τα αντικείμενα που χρησιμοποιείς συνήθως να είναι μπροστά- μπροστά και να μην χρειάζεται να καταπονείς γόνατα, χέρια και πόδια, για να τα φτάσεις.

ΠΡΟΙΟΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΑΡΘΡΩΣΕΩΝ

2. Για υγιείς αρθρώσεις, απόκτησε ένα σταθερό σωματικό βάρος:

Σύμφωνα με τον ορθοπεδικό- χειρουργό Χάρη Βουλγαρόπουλο, το φυσιολογικό σωματικό βάρος είναι πολύ σημαντικό για την υγεία των αρθρώσεων. Αντίθετα, όσο αυξάνει το σωματικό βάρος, τόσο μεγαλύτερη είναι η επιβάρυνση που δέχονται η μέση, τα γόνατα αλλά και οι αστράγαλοι.

3. Για υγιείς αρθρώσεις, χρησιμοποίησε τα 2 χέρια αντί για το ένα:

Τα δύο τρίτα των ανθρώπων με προβλήματα ρευματοειδούς αρθρίτιδας, αντιμετωπίζουν πρόβλημα με τα χέρια και τον καρπό τους. Ανακούφισε τον πόνο στα σημεία αυτά, χρησιμοποιώντας και τα δύο χέρια σου για να κάνεις κάθε είδους δουλειά στο σπίτι, ακόμα και για να μεταφέρεις την κανάτα με το νερό. Σύμφωνα με την Aprili Davis, εγκεκριμένη θεραπεύτρια χεριών, το βάρος θα μοιραστεί ισομερώς και στα δύο χέρια.

4. Για υγιείς αρθρώσεις, μην ξεχνάς την άσκηση:

Η άσκηση αυξάνει τη δύναμη και την ευελιξία, μειώνει τον πόνο στις αρθρώσεις και βοηθά στην καταπολέμηση της κόπωσης. Δε χρειάζεται να τρέξεις μαραθώνιο ή να κολυμπήσεις στο ρυθμό ενός Ολυμπιονίκη αθλητή για να μειώσεις τα συμπτώματα της αρθρίτιδας.

Ακόμη και η μέτρια άσκηση μπορεί να μειώσει τον πόνο και να σε βοηθήσει να διατηρήσεις υγιές βάρος.

5. Για υγιείς αρθρώσεις, βελτίωσε τη στάση του σώματός σου:

«Πρέπει να προσέχουμε τη στάση του σώματός μας, όχι μόνο όταν σηκώνουμε βάρος ή αθλούμαστε, αλλά σε κάθε περίπτωση, ακόμη κι όταν καθόμαστε ή περπατάμε. Είναι σημαντικό επίσης, να αποφεύγουμε την πολύωρη ορθοστασία και ακινησία, που καταπονούν τις αρθρώσεις και το μυοσκελετικό μας σύστημα», σημειώνει ο ορθοπεδικός χειρουργός Χάρης Βουλγαρόπουλος.

6. Για υγιείς αρθρώσεις, ντύσου και ξεντύσου προσεκτικά:

Αυτή η δραστηριότητα που εκτελείς καθημερινά, το ντύσιμο δηλαδή, μπορεί να καταπονήσει τις αρθρώσεις σου, ειδικά αν το κάνεις βιαστικά και χωρίς να προσέχεις. Το ίδιο πρέπει να κάνεις και με τα κοσμήματα που μπορεί να φοράς αλλά σε παιδεύουν στο κούμπωμα και ξεκούμπωμα αλλά και με τα κουμπιά ή την τσάντα σου, που μπορεί να επιβαρύνει τα σημεία που είναι ήδη πιεσμένα.

7. Για υγιείς αρθρώσεις, χρησιμοποίησε το κατάλληλο συμπλήρωμα διατροφής:

Μελέτες έχουν δείξει ότι, ουσίες που υπάρχουν φυσιολογικά στον οργανισμό (θειϊκή γλυκοζαμίνη, θειϊκή χονδροϊτίνη) λιπαίνουν τις αρθρώσεις, αναγεννούν τον αρθρικό χόνδρο με φυσικό τρόπο και βοηθούν στην καλή λειτουργία των αρθρώσεων. Τελικά, σταδιακά ανακουφίζουν από τον πόνο και τη φλεγμονή, αποκαθιστούν την κινητικότητα της άρθρωσης και προφυλάσσουν το χόνδρο από τη φθορά, ενισχύοντας την αποκατάστασή του.

Αρχική δημοσίευση